Прочетен: 650 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 13.02.2013 15:26
Паралелката всъщност е „изкуства” – музика и изобразително изкуство. Приемът по тези специалности се осъществява съответно след VІІ и след VІІІ клас, като паралелките са на практика смесени – половината ученици са в профил „музика”, другата половина – в „изобразително изкуство”. Приемът след VІІ клас се осъществява с изпит, в който проверяваме музикалните способности на кандидатите, съответно изпит има и за изобразителното изкуство, докато след VІІІ клас такъв изпит няма. Аз по обясними причини все пак имам доста повече наблюдения върху обучението по музика.
Инструментите, които се изучават в нашата гимназия, са пиано, цигулка, акордеон, тамбура, както и обучение по народно пеене. През годините имахме ученици, изучаващи китара, флейта, кларинет със съответните преподаватели. Що се отнася до музикално-теоретичните дисциплини, които се преподават, това са: солфеж и начална хармония (обединени в един предмет), музикален анализ (включващ и история на музиката), хорова практика.
Учениците, които идват при нас, далеч не са само от Кюстендил – имали сме деца от най-различни места – от Дупница, Самоков, Благоевград и селата около тези градове. И това е стремежът на нашата гимназия – да разширява териториалния си „диапазон”, да привличаме ученици от цяла Югозападна България.
Разбира се, че децата, които приемаме, трябва да имат съответните качества, за да се занимават с музика, но задължително е да имат и голямото желание да го правят. Досегът с музиката (и изобразителното изкуство) ги прави по-завършени като личности, емоционално по-чувствителни към всичко, което се случва около тях в областта на изкуствата и културата като цяло.
Основното, към което се стремим, все пак е овладяването на базови знания, умения и навици, които развиват техния музикален талант и в някакъв смисъл определят бъдещето им. Много от нашите ученици се занимават професионално с изкуство след завършването си и продължават образованието си във висши училища, но и тези, които избират друг професионален път, споделят по-късно, че ако можеха да върнат времето назад, пак биха избрали същото. Имаме и интересни случаи – ученик е приет в профил „музика” с конкретен инструмент, но впоследствие проявава интерес, желание, а и качества, да изучава друг инструмент или дисциплина, и се пренасочва. За нас е важно откриването и стимулирането на таланта у децата, това да са удовлетворени от избора си и от заниманието с музика и изобщо с изкуство.
Приемът и съставянето на паралелките не е лесна задача, поради процеса на обезлюдяване на по-малките градове, което е тенденция в цялата страна. Доста ни е трудно в момента, тъй като генерациите, които сега приемаме, са деца, родени през 1996-1997 година, а това бяха години с особено ниска раждаемост. Разбира се, идват и следващи поколения, при които нещата не стоят така и се надяваме, че дори и в този по-труден момент, гимназията ни няма да изгуби позициите си на едно добро училище, в което се изучават изкуства.
Цялото интервю можете да прочетете в линка по-долу:
ИНФОМРЕЖА - НОВИНИ ОТ ЮГОЗАПАДНА БЪЛГАРИЯ
Вижте и клип с импровизации на Павел Чавдаров по картини на майстора.
Павел Чавдаров - Импровизации по Майстора _ VBOX7
ами интервю:) пак се надувам
Чалгата опустоши две поколения българи